Lipowa 49,
90-630 Łódź

+48 601 44 11 15
kamil.aikido@interia.pl

1) Poruszanie się w aikido

2) Meguri

3) Podział technik aikido

4) Ataki w aikido

5) Typowa rozgrzewka na stażach i sekcjach Aikido

6) Ukemi–waza (pady)


 

Poruszanie się w aikido 

tai sabaki - poruszanie sie (aikidoka ma postawe wyprostowaną, nie traci równowagi)

 

  • tai sabaki tenkan
  • tai sabaki irimi tenkan
  • tsugi ashi - krok dostawny (typowy dla aikido kobayashi i czesto stosowany w naszym stylu)

 

Meguri praca nadgarstków z pomoca pracy bioder meguri typowe tylko dla Kobayashi - jest to obrotowa praca bioder, którą przesyła się ramionom i nadgarstkom, mała spirala nakręca większą wykorzystanie tego ruchu umozliwia uzyskanie dużej mocy

Przykłady:

  • ikkyo - duża spirala pionowa
  • nikyo - mała spirala pozioma
  • sankyo - wieksza spirala w zmiennej trajektori
  • kote gaeshi mała rotacja daje dużą energię dzięki pomocy pracy bioder

 

 Podział technik aikido:

  • omote - wygaszanie ataku bezpośrednio do przodu w zarodku (atak uke jest tłumiony w przeciwną stronę do jego kierunku ataku)
  • ura - wykorzystanie siły odśrodkowej i wykorzystują siłę ki uke przeciwko niemu (atak uke jest tłumiony zgodnie z jego kierunkiem ataku - wykorzystujemy jego energię)

 

Ataki w aikido:

Ataki w aikido jak wykonać - uke stara się tak wykonać atak, aby uniemożliwić wykonanie kontrataku lub obrony przez tori

  • katate tori - przykrycie jedną reką nadgarstka tori przez uke w celu uniemożliwienia wyciagnięcia przez tori katany (najczęściej zaczynają się z tego ataku takie techniki jak: kote gaeshi, nikyo)
  • katate ryote tori - przykrycie dwoma rekomą nadgarstka tori przez uke w celu uniemożliwienia wyciagnięcia przez tori katany, w wersji bez miecza uke chwyta rękę tori dwoma rekoma
  • ryote tori - uchwyt obu rak tori dwoma rękoma przez uke
  • kata tori men uchi - uke chwyta kimono tori w okolicy klatki piersiowej
  • ryo kata tori - uke chwyta obiema rękoma kimono tori obustronnie w okolicach klatki piersiowej
  • sode tori men uchi - uchwycenie tori za rękaw na wysokości barku i obrócenie go do siebie tyłem
  • ushiro ryote tori - uke stojąc naprzeciwko wykonuje taki ruch w kierunku tori, aby ostatecznie znaleźć się za nim z tyłu i oburącz trzymać go za obie ręce
  • ushiro kubi shime - uke wykonuje taki ruch, aby znaleźć się z tyłu tori i zakładając wokół szyji i głowy duszenie
  • ushiro eri dori - uke wykonuje taki ruch, aby znaleźć się z tyłu tori i trzyma go jedną ręką za kołnierz
  • shomen uchi - krótki dystans (shikama, ma) uke uderza w okolice szczęki, szyi tori
  • shomen uchi - długi dystans (toma, ma) uke uderza po prostej w głowe na wysokości skroni tori
  • yokomen uchi - uderzenie po skosie w głowę
  • zuki jodan - uderzenie zuki na wysokości jodan (od ramion w górę)
  • zuki chudan - uderzenie zuki na wyskości chudan (od ramion do pasa)
  • zuki gedan - uderzenie zuki na wysokości gedan (od pasa w dół)
  • maegeri - kopnięcie proste okolice chudan
  • mawashi geri - kopnięcie boczne okolice chudan
  • yoko geri - kopniecie proste boczną krawędzią stopy

KATATE DORI GYAKU HANMI

 

uchwyt jedną ręką za jedną rękę w pozycji przeciwnej (lewej za prawą lub prawej za lewą)

KATATE DORI AI HANMI

 

uchwyt jedną ręką za jedną rękę w tej samej pozycji (lewej za lewą lub prawej za prawą)

KATATE RYOTE DORI (MOROTE DORI)

 

uchwytdwiema rękami za jedną rękę

USHIRO RYOTE DORI

 

z tyłu dwiema rękami za dwie ręce jednocześnie

RYOTE DORI

 

uchwyt dwóch rąk za dwie ręce jednocześnie

KATA DORI

 

uchwyt jedną ręką z przodu za bluzę w okolicy barków

RYOKATA DORI

 

uchwyt dwiema rękami jednocześnie z przodu za bluzę w okolicy barków

USHIRO (RYO) KATA DORI

 

uchwyt z tyłu dwiema rękami za bluzę w okolicy barków

MUNE DORI

 

uchwyt jedną ręką za bluzę w okolicy piersi

USHIRO RYO HIJI DORI

 

uchwyt z tyłu dwiema rękami za łokcie

USHIRO DORI

 

ushiro kakae tori objęcie ramionami z tyłu

USHIRO KUBI SHIME

 

duszenie od tyłu

USHIRO KATATE DORI KUBI SHIME

 

uchwyt z tyłu za jedną rękę z jednoczesnym duszeniem drugą ręką za szyję

SHOMEN UCHI

 

cięcie proste z przodu ręką w głowę w płaszczyźnie pionowej

YOKOMEN UCHI

 

cięcie ukośne ręką w bok głowy

CHUDAN TSUKI

 

uderzenie proste pięścią na poziomie brzucha

JODAN TSUKI

 

uderzenie proste pięścią na poziomie głowy

KATA DORI MEN UCHI

 

uchwyt jedną ręką za bluzę w okolicy barków z jednoczesnym uderzeniem w twarz

MAE GERI

 

proste kopnięcie w przód

USHIRO ERI DORI

 

uchwyt z tyłu za kołnierz

MAWASHI GERI

 

kopnięcie okrężne

SODE DORI

 

uchwyt jedną ręką za rękaw kimona

USHIRO RYOSODE DORI

 

uchwyt z tyłu za dwa rękawy

MUNE DORI

uchwyt za bluzę (klapę kimona)na wysokości splotu słonecznego

RYO HIJI DORI

 

uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami


Typowa rozgrzewka na stażach i sekcjach Aikido

(w naszym Dojo mamy oprócz podanych poniżej ćwiczeń również wzmacniające kondycję, sprawność, wydolność i wytrzymałość organizmu oraz zabawy ruchowe)

 

shinkokyu
shinkokyu (shin: duch, kokyu: oddech) - oddychanie duszy
pochodzi z religi shintoistycznej w pierwszej części wskazujemy niebo, ziemię po środku człowieka
cztery horyzontalne uderzenia symbolizują cztery żywioły (niebo, ziemię, ogień i wodę); ćwiczenie to ma pomóc w uregulowaniu oddechu przed treningiem i polepszyć koncentrację.

 

furakogi undo
furakogi undo  - ćwiczenie wiosłowania, techniki aikido to dynamiczne tori fune czyli kordynacja pracy ciała z oddechem w trzech rytmach. Tori fune uczy kordynacji pracy bioder rąk wraz z oddechem.

 

furi-tama
furi-tama pozwala poprzez wibracje wywołane ćwiczeniem odblokować kręgi i skupić się ćwiczącemu na centralnym punkcie ciała.

 

tekubino taiso: - ćwiczenie chwytów na sobie (używamy własnych rąk)
1 kote gaeshi
2 nikyo
3 sankyo
4 ude nobashi
5 nikyo-yonkyo

 

kubino undo - gimnastyka szyi, odblokowuje kegosłup szyjny, usprawnia elastyczność,
odblokowuje kanały energetyczne.

 

sayo undo - opadanie na dwa boki, odblokowuje i rozluźnia lędźwiową część kręgosłupa
pobudzając energię, ruch ten pomaga przy technikah hanmi-hantachi waza.

 

kokyu - oddech (głebokie powolne oddechy uspokajające, dotleniające i pozwalające wzmocnić koncentrację).

 

katano undo - rozgrzewka barków, pozwala uniknąć kontuzji w trakcie ćwiczeń

mune hineri - ćwiczenie, które pomaga póżniej przy technikach wykańczających sankyo oraz ushiro hanmi-hantachi


 

Ukemi–waza — Techniki przyjmowania energii (sposoby reakcji na technikę, pady, przewroty).
Nauka padów i przewrotów jest jedną z najważniejszych pozycji w harmonogramie każdego treningu Aikido. Opanowując sztukę padania zyskujemy pewność, że nawet dynamicznie wykonana technika zostanie odebrana przez uke w sposób w miarę bezbolesny, a już na pewno nie powodujący żadnej trwałej kontuzji. Dodatkową korzyścią nauki padów jest poprawa kondycji i wydolności organizmu. Pamiętajcie – pady są dla uke, nie dla tori. Prawidłowo wykonana technika Aikido będzie działać na przeciwniku który umie padać (latać – w gwarze aikidockiej) jak i na tym, który prawidłowo upaść nie potrafi. W pierwszym przypadku ryzyko uszczerbku na zdrowiu jest minimalne, w drugim kontuzja może być groźna. Na szczęście nauka padów trwa stosunkowo krótko, później tylko doskonali się tę umiejętność.

 

  1. Mae Ukemi
  2. Zempo Kaiten Ukemi
  3. Yoko Ukemi
  4. Ushiro Ukemi 

 


Mae Ukemi - Pad do przodu bez przewrotu. Z pozycji stojącej skaczemy tak aby upaść w przód na przedramiona i rozstawione nogi, palce nóg wbijamy w matę.

 

 Mae Ukemi

 

 


Zempo Kaiten Ukemi - Pad do przodu z przewrotem przez bark. Pozycja wyjściowa: wykrok jedną nogą w przód. Należy ułożyć ciało w łuk zaczynający się małym palcem ręki biegnącym przez ramię, bark do przeciwległego biodra. Początkujący wykonują ten pad splatając palce obu rąk w taki sposób aby ramiona tworzyły koło.

 Mae mawari ukemi 


Yoko Ukemi - Pad na bok (opis będzie dotyczył tylko prawej strony). Z pozycji stojącej robimy wymach prawą nogą w lewo-przód z jednoczesnym przysiadem na nodze lewej. Wykonujemy kołyskę na prawym boku z uderzeniem wyprostowanej prawej ręki o podłoże blisko ciała. Druga ręka spoczywa swobodnie na pasie.

 

Yoko Ukemi

  


Ushiro Ukemi

 

Ushiro ukemi

or ushiro-ukemi